Hoewel het eerst eerder uitzondering dan regel was, is thuiswerken ondertussen al zo’n anderhalf jaar de standaard. We begrijpen het wel als je na zo’n tijd vanuit huis werken, het werkcomfort van kantoor mist. Tóch lijkt het erop dat het thuiswerken nog wel een tijdje blijft – en ook na deze coronapandemie tot de standaard blijft behoren. En dus is het zaak om je thuiswerkplek eens goed onder handen te nemen. Want hoe zorg je ervoor dat je óók thuis kunt genieten van optimaal werkcomfort? Officetopper geeft je vijf tips!

Kies de juiste ruimte

Als je regelmatig thuiswerkt, is het belangrijk om de juiste ruimte hiervoor in te richten. Als je een ruimte in jouw huis overhebt, is dat natuurlijk erg luxe: dan plaats je hier de benodigde meubels, zodat je een fijne en afgezonderde plek hebt om dagelijks te werken. Heb je dit niet? Dan is het van belang om een goede plek in de kamer uit te kiezen. Zorg er dan wel voor dat je je bureau op een goede manier neerzet, zodat je niet afgeleid wordt door alle prullen in je keuken of woonkamer. Met een akoestisch scherm of praktische opbergkast creëer je eenvoudig een afgeschermd hoekje, zodat de afleiding extra afneemt.

Creëer een opgeruimde werkomgeving

Of je nu in een aparte kamer werkt, of op een afgezonderd plekje in je keuken of woonkamer: je wilt hoe dan ook zorgen voor een opgeruimde werkplek. Je wilt na werktijd natuurlijk niet geconfronteerd worden met stapels werkzaamheden of mails – en een opgeruimde werkplek werkt ook tijdens werktijd stukken beter. Het plaatsen van een kast in jouw kantoor is dé oplossing. Hiermee zorg je er immers voor dat je spullen een vaste plek kunt geven, en dus eenvoudig terugvindt, en daarnaast ook makkelijk opbergt als je ze even niet nodig hebt. In het assortiment van Officetopper vind je verschillende kantoorkasten die ook perfect in jouw thuisomgeving passen. Zo zorg je voor een opgeruimde werkomgeving, wat ook weer zorgt voor méér concentratie en een verhoogde productiviteit. 

Zorg voor een ergonomische werkplek

Het grote voordeel aan het werken op kantoor is natuurlijk dat je hier het juiste meubilair hebt, zoals een fijn, instelbaar bureau en een goede, ergonomische bureaustoel. Gelukkig schaf je deze meubelen ook heel eenvoudig aan voor jouw thuiskantoor. Overleg met je werkgever of je hiervoor een vergoeding kunt krijgen – óók thuis hoort een werkplek immers aan de arbo-normen te voldoen. Is dit niet mogelijk? Dan is het belangrijk om te weten dat een goede werkplek helemaal niet duur hoeft te zijn; ergonomische meubelen zijn er ook voor een kleiner budget.

Ga voor meer energie met een zit-sta bureau

Over het algemeen raden we altijd in hoogte verstelbare bureaus aan. Deze kun je immers geheel op jouw lichaamslengte aanpassen, en dat voorkomt weer een verkeerde zithouding en dus vervelende lichamelijke klachten. Onder de in hoogte verstelbare bureaus kennen we zit-zit bureaus, die enkel aanpasbaar zijn op zithoogte, en zit-sta bureaus, waarmee je kunt afwisselen tussen zittend en staand werken. Vooral het laatste type zorgt zeker voor een gezonde thuiswerkplek – afwisselen tussen zitten en staan heeft immers als effect dat je minder lichamelijke klachten hebt door een verminderde statische belasting van je ruggenwervel en daardoor weer meer energie en een verhoogde productiviteit. Win-win, dus!

Richt je werkplek in naar jouw wensen

Om tot optimaal (thuis)werkcomfort te komen, is het natuurlijk belangrijk dat je je goed voelt op jouw werkplek. Niet alleen meubilair, ook daglicht, leuke accessoires en het gebruik van de juiste kleuren is hierbij van belang. Daarnaast kan ook de standplaats van jouw bureau al van grote invloed zijn op jouw werkcomfort. Zorg er bijvoorbeeld altijd voor dat er voldoende daglicht is op de plek waar jij wilt werken, maar houd er óók rekening mee dat je je bureau niet recht voor of achter een raam plaatst. Fel licht in je gezicht of op je beeldscherm kan immers zorgen voor verblinding, en dat is nooit fijn.