Mensen die een zittend beroep hebben, hebben vaak lichamelijke klachten. Deze ontstaan doorgaans door een verkeerde zithouding. Het zitten op een ergonomische stoel kan het ontstaan van rugpijn en nek- en schouderklachten voorkomen. Daarnaast is beweging ook belangrijk om te voorkomen dat er pijnlijke klachten ontstaan ten gevolge van het lange zitten in eenzelfde houding. Waar dien je op te letten bij het kopen van een bureaustoel? En welke oefeningen kun je vanuit je bureaustoel doen om je lichaam soepel te houden?

Koop je bureaustoelen bij Albeka.nl

Ergonomie en instelbare onderdelen zijn een must bij een kwalitatief goede bureaustoel. Ieder mensenlichaam is anders en om de perfecte zithouding te kunnen creëren, is het noodzakelijk om onderdelen als de zitting en de rug- en armleuningen afzonderlijk van elkaar te kunnen instellen. De hoogte van de stoel, maar ook de diepte van het zitvlak zijn bepalend voor een comfortabele, gezonde zithouding. Koop je bureaustoelen bij Albeka.nl als je klachtenvrij en comfortabel van achter je bureau wilt kunnen werken.

Oefeningen op je stoel

Er zijn verschillende oefeningen die je op je bureaustoel kunt doen om lekker fit te blijven. Een voordeel is dat je eventuele collega’s niet eens zullen zien dat je met een work-out bezig bent.

Lift je benen
Je start vanuit je normale zithouding. Vervolgens strek je één been en til je deze in een langzaam tempo van de grond op. Houd je been ongeveer vijf seconden in een horizontale positie en laat dit been dan weer langzaam zakken zonder de grond aan te raken. Lift je been vijftien maal tot de horizontale positie en zet je been dan langzaam weer op de grond. Doe vervolgens hetzelfde met je andere been.

Billenknijpen
Deze oefening is zeer eenvoudig uit te voeren en ook voor deze geldt dat je collega’s niet of nauwelijks zullen merken dat je met een oefening bezig bent. Ga in een ontspannen houding rechtop op je bureaustoel zitten en span je billen tien seconden aan. Ontspan de billen vervolgens vijf seconden. Je kunt dit herhalen zo vaak je wenst.

Oefeningen achter je bureau

Voor sommige oefeningen is het handig om je bureaustoel even aan de kant te rollen. Deze oefeningen kun je niet ongezien uitvoeren, maar je kunt ze wel doen als je alleen bent op de afdeling. Ook kun je met je collega’s een work-outsessie inlassen en gezamenlijk de oefeningen uitvoeren.

Zitten, maar dan zonder stoel
Zet je bureaustoel aan de kant en zak door je knieën alsof je daadwerkelijk op een stoel zou gaan zitten, maar let er wel op dat je je rug recht houdt. Probeer deze houding 60 seconden vast te houden en strek dan langzaam je benen totdat je weer staat. Als je deze oefening lastig vindt, dan kun je in het begin met je rug tegen een muur steunen, terwijl je de zithouding aanneemt.

Bureaupush-ups
Laat de stoel nog even een de kant staan en ga achter je bureau staan. Doe een ruime stap naar achteren, strek je armen en pak de rand van je bureau vast. Zorg dat je een gestrekte rug houdt en buig langzaam door je armen totdat je borst de rand van het bureau bijna raakt en strek dan je armen weer. Je kunt deze push-ups in sets van vijf, tien of vijftien herhalen.