We zitten meer thuis. We werken meer thuis. We geven onze kinderen thuis onderwijs. Een pandemie maakt onze wereld klein, waardoor ons dagelijks leven zich plots nog maar afspeelt op enkele tien vierkante meters. Waarbij veel van ons aan het begin van deze Corona crisis dachten dat het zo wel over zou zijn en we wat meer achterover gingen leunen, is ondertussen we doorgedrongen dat het toch allemaal wat langer duurt. Hierom gaan mensen op zoek naar oplossingen om thuis toch fit en gezond te blijven, zowel lichamelijk als mentaal. Men gaat op zoek naar thuis oplossingen voor fitness of andere vormen van sport. Ook yoga is de afgelopen maanden een stuk populairder geworden, wat je kunt zien aan het feit dat in veel webshops de yoga mat is uitverkocht.

Zorg voor een goed begin

Als je gaat beginnen met yoga, kunnen er soms wat obstakels ontstaan die ervoor kunnen zorgen dat je het nog maar even uitstelt, of waardoor je na een aantal lessen al weer wilt stoppen. Begin je echter meteen goed, dan kan het het begin zijn van een lange, leuke en inspirerende reis, waar je waarschijnlijk je leven lang mee bezig zult zijn.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je erachter komt dat yoga, om wat voor redenen dan ook, helemaal niet jouw ding is.

Wees open minded

Een ‘open-mind’ die bereid is om te leren en af en toe een stapje te zetten buiten zijn of haar comfort zone, heb je nodig als je aan yoga gaat beginnen. Daarom helpen we je hieronder op weg als je eraan denkt om met yoga te starten. Het woord yoga komt uit het Sanskriet en betekent letterlijk ‘verbinden’. Het verbinden van lichaam en geest, door middel van de gedachten. Yoga zelf is ongeveer al 5000 jaar oud.

Warme en actieve aspecten

De meest bekende vorm van yoga is Hatha yoga, waarbij er een serie houdingen wordt uitgevoerd om de energie beter door het lichaam te laten stromen. Hatha refereert naar warme en actieve aspecten, naast de de ontvankelijke en rustige aspecten die we allemaal hebben. Je probeert daarbij als het ware twee tegenpolen in balans te brengen. Met je lichaam probeer je bijvoorbeeld kracht en flexibiliteit te ontwikkelen, terwijl je met je geest ook je inspanningen probeert te balanceren en ‘mindful’ probeert te zijn, zodat je niets gaat forceren.

De fysieke kant van yoga

Yoga heeft veel verschillende kanten en de kans is groot dat je bij Yoga al snel denkt aan de fysieke kant van yoga met bepaalde yogahoudingen. Wanneer je interesse hebt om met yoga aan de slag te gaan, is het belangrijk om op een goede manier te starten.

Die beginfase is namelijk erg belangrijk en bepaalt voor de meeste mensen of ze yoga wel of niet door zullen zetten. Daarom volgen nu enkele zaken waar je rekening mee moet houden en die je in acht moet nemen als je aan yoga gaat beginnen.

Wees niet te oordelend

Wanneer je met yoga begint, zul je soms dingen tegenkomen waar je niet aan gewend bent. Probeer daar niet al te oordelend in te zijn, maar stel je echt open voor wat yoga je te bieden heeft. Zeker in het begin wanneer je erg onzeker kunt zijn over de oefeningen, hebben we vaak de neiging om veel af te kijken bij anderen om ons heen. Dat is natuurlijk prima, maar probeer je practice niet met die van een ander te vergelijken maar focus je in plaats daarvan op wat de practice met jou doet.

Let op je ademhaling

Probeer zeker bij uitdagende houdingen je aandacht te verplaatsen naar het gebruik van je ademhaling. Wanneer je niet volledig ademt in een houding ben je namelijk bezig met een workout en kun je je niet richten op de diepere laag dan de fysieke laag van de houding. Door de beweging en ademhaling in een lijn te brengen haal je meer uit je oefeningen en je practice. Zorg dat je water drinkt tijdens je oefeningen, maar doe dit met mate. Tijdens je practice ben je namelijk bezig met een ‘vuurtje in jezelf aan te wakkeren’ en water ‘blust’ dit vuurtje. Houd het dus bij een klein slokje af en toe. Daarnaast moet je voor jezelf duidelijk hebben wat het nut van yoga voor jou is. Waarom stap je de mat op? Welke redenen heb je hier precies voor? Hierdoor vind je meer regelmaat en motivatie voor je practice waardoor je de kracht vindt om dit te blijven doen.

Doe je yoga oefeningen met regelmaat. Hierdoor raakt je lichaam namelijk gewend aan de oefeningen, waardoor je steeds meer bezig met het vinden van diepgang in je practice en kun je makkelijker de lichamelijke uitdaging overwinnen. Yoga is namelijk niet alleen maar ontspannen en vraagt om het verkennen van de grenzen van je comfortzone. Accepteer dit en zoek de uitdaging op tijdens je practice om echt te kunnen groeien.