Slim gebruik van promotiemateriaal voor bedrijven en organisaties kan zorgen voor een vergroting van de naamsbekendheid en daarnaast ook van de geloofwaardigheid van je merk of dienst. Het is een uitgelezen kans om onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie en te zorgen dat je opvalt bij klanten en potentiële klanten. Vaak zijn promotie en reclame ook de eerste indruk die een klant of prospect heeft van een bedrijf. En hier kan je zelf echt een grote invloed op hebben door die promotiemiddelen goed in te zetten. Promotiemiddelen kunnen tegenwoordig veel verder gaan dan een ‘standaard’ soft shell jas bedrukken of  een USB bedrukken. Zo kun je tegenwoordig bijvoorbeeld meubels laten maken volledig in de huisstijl van je bedrijf. Het is niet alleen een uniek promotiemiddel, maar ook nog eens praktisch. Ideaal om te gebruiken op kantoor of de receptie bij binnenkomst.

Zoek naar de best passende oplossingen

Het kan een hele uitdaging zijn om passende producten te ontwikkelen voor merchandising en/of promotiemiddelen die perfect aansluiten op je bedrijf en wat je als merk wil uitstralen. Maar dat is ook meteen het mooie van reclame en promotie: je moet op zoek naar de beste oplossingen en producten ter ondersteuning van het merk en de doelstellingen daarvan.

Unieke bedrijfskleding

Natuurlijk is unieke bedrijfskleding nog steeds een prima manier om je merk of dienst te promoten. Van T-shirts en polo’s tot windjacks en bodywarmers. Dit zorgt wederom voor herkenbaarheid en eenheid, volledig in de stijl en kleuren van het merk. Daar komt bij dat je het tegenwoordig zo gek niet kunt verzinnen, of het kann gemaakt worden. Zelfs speciaal gefabriceerde kledingstukken hoeven niet meer in een hele grote oplage gemaakt te worden om betaalbaar te zijn. Dit zorgt dat de mogelijkheden op dat gebied erg groot zijn.

Samenhang tussen de losse promotiemiddelen

Om je merk goed neer te zetten is samenhang binnen het assortiment aan promotieartikelen belangrijk, wat begint bij het eenduidig doorvoeren van de huisstijl, het logo, kleuren, lettertypen en dergelijke. Het merk is als het ware het gezicht van een organisatie, het is waar klanten je aan herkennen. Doe je dit op een goede manier, dan zal eensgezindheid en consistentie binnen een merk, de huisstijl en alle producten zorgen voor herkenbaarheid en vertrouwen vanuit de klanten. Dat maakt het weer makkelijker om in te spelen op de wensen en behoeften van je doelgroep, dus het helpt je om de verwachtingen van consumenten te managen. Daarnaast kun je met een goede uitwerking hiervan, in een oogopslag laten zien wie je bent.

Duidelijke uitstraling

Consumenten kunnen zich makkelijker en sneller emotioneel binden aan een merk als dat een duidelijke uitstraling heeft. Dat betekent uiteindelijk dat ze graag willen uitdragen dat ze erbij horen en dat ze daar ook trots op zijn. Dit is dan ook de grootste reden waarom fans het tourshirt aanschaffen bij een concert. Of waarom iemand maandenlang na afloop van een festival nog steeds met datzelfde polsbandje om de pols rondloopt. Het is voor hun een manier om zich te onderscheiden van anderen.

Huisstijl als rode draad

Daarom moeten het merk en de huisstijl altijd als rode draad gebruikt worden bij elke promotie- of reclame campagne die wordt opgezet. Zonder duidelijk beeld, een sterk merk en een goed imago wordt het lastig om een persoonlijke band op te bouwen met klanten. En dat is precies wat bedrijven en merken nodig hebben om nog succesvoller te worden en om uiteindelijk hun producten te verkopen. Merchandise en promotiemiddelen zijn dus twee begrippen die onlosmakelijk verbonden zijn met branding en imago. Het zijn de middelen om je doel te bereiken: een persoonlijke band aangaan met je klanten en fans, het creëren van een community.

Het is de uitdaging om je creativiteit de vrije loop te laten, en zo items en producten te realiseren die je merk goed ondersteunen. 

Social media

Reclame maken middels social media bereikt vooral de jongere doelgroep. Er is onderzoek gedaan naar de effectiviteit van give-aways. Give-aways zijn gratis producten die worden uitgedeeld, ook wel ‘strooigoed’ genoemd. Uit onderzoek blijkt dat 79% van de mensen die giveaways hebben ontvangen zeer waarschijnlijk zaken zouden gaan doen met het betreffende bedrijf. 85% van de ondervraagden vinden dat give-aways de naamsbekendheid van het bedrijf vergroten. Daarnaast behoudt 90% de give-aways meer dan een jaar. Uit dit onderzoek blijkt dus dat ‘strooigoed’ een stimulerend effect heeft op de verkoop en de naamsbekendheid vergroot.

Relatiegeschenken

Daarnaast kunnen bedrijven de keuze maken om relatiegeschenken in te zetten. Relatiegeschenken zijn geschenken die een bedrijf geeft aan zijn relaties. Het is niet alleen een hulpmiddel om je naamsbekendheid te vergroten, ook laat je je waardering blijken over de goede samenwerking. Het zorgt dus voor meerdere voordelen. Relatiegeschenken worden weggegeven omdat bedrijven hiermee de bekendheid van het bedrijf willen vergroten en nieuwe klanten willen werven. De huidige en nieuwe klanten worden met het bedrijf verbonden. Relatiegeschenken hebben een positieve invloed op het imago van het bedrijf. Uit onderzoek blijkt dat 93% van de personen de relatiegeschenken ook daadwerkelijk gebruikt.