Heb je ‘s avonds moeite om in slaap te komen? Dan is dat erg vervelend. De dag erna voel je je natuurlijk minder vitaal. Ook neemt je productiviteit af en voel je je somberder dan als je een goede nachtrust hebt gemaakt. Op langere termijn kan slaaptekort schadelijk voor de gezondheid zijn. Daarom is het belangrijk om iets aan je slechte nachtrust te doen. Met de tips die wij voor je hebben verzameld, slaap je straks weer als een roosje!

1. Gebruik een ontspannende theesoort

Door het nuttigen van een kop kamillethee slapen veel mensen ‘s nachts een stuk beter. Kamillethee van een merk als Wellvita helpt de geest en het lichaam om te ontspannen, zodat na het drinken van kamillethee slapen en ook in slaap vallen aanzienlijk gemakkelijker is. Probeer het maar eens uit en verbaas je over het resultaat!

2. Zorg dat het pikkedonker is in de slaapkamer

Alleen als het echt goed donker is, maakt het lichaam voldoende melatonine aan. En melatonine is nodig om in slaap te vallen en goed te kunnen doorslapen. Zorg daarom dat er in de slaapkamer goede raamverduistering hangt. Het beste werken goed verduisterende (elektrische) rolluiken. Je zult merken dat door het beter donker maken van de kamer je weer een wekker nodig gaat hebben om ‘s ochtends wakker te worden!

3. Laat koffie en alcohol staan

Het is af te raden om na 18.00 uur nog koffie of alcohol te drinken. Koffie activeert geest en lichaam en houd je wakker. En alcohol, zeker in grotere hoeveelheden, zorgt ervoor dat je minder diep slaapt en dus minder uitgerust wakker wordt.

4. Kijk niet op je wekker en laat het licht uit

Veel mensen die ‘s nachts kort wakker worden, kijken op de wekker hoe laat het is. En realiseren zich dan dat ze bijvoorbeeld nog maar twee uur te slapen hebben. En wat is het gevolg? Ze beginnen te woelen en te draaien, waardoor ze wakker liggen totdat de wekker uiteindelijk wél gaat. Daarom is het slim om, als je even wakker bent, niet op de wekker te kijken. En laat ook het licht uit, want die activeert het lichaam.

5. Wees zuinig met smartphones, internet en televisie

Het licht van de beeldschermen van smartphones, de computer en van tv’s heeft een bewezen negatieve impact op de slaap. Laat de smartphone vlak voor je gaat slapen, minstens een uur van tevoren, dus uit. En ga ook niet vlak voordat je naar bed gaat nog even televisie kijken.

6. Controleer de temperatuur op je slaapkamer

Onderzoeken van de National Sleep Foundation in de Verenigde Staten hebben aangetoond dat de beste temperatuur voor een goede nachtrust zo’n 16 tot 18 graden is. De juiste slaapkamertemperatuur is dus van groot belang. Als het in de slaapkamer te warm is, slaap je slechter. Maar een te koude temperatuur is ook niet goed. Dan moeten je longen namelijk harder werken om de lucht te verwarmen, wat ten koste gaat van je nachtrust.