Slapen doen we allemaal. Of we nu man, vrouw, kind, jong of oud zijn. Slapen is nodig om processen in het lichaam te herstellen en energie op te doen voor de volgende dag. Wie slecht slaapt, kan allerlei lichamelijke en geestelijke klachten gaan ontwikkelen. Er zijn tal van lichamelijke oorzaken op te noemen die ervoor zorgen dat iemand niet goed slaapt. Toch gebeuren er ‘s nachts ook dingen die lichamelijk niet schadelijk zijn maar wel erg lastig. Bijvoorbeeld praten in je slaap. Veel mensen schamen zich ervoor. Voor bedpartners kan het hinderlijk zijn doordat het hun nachtrust kan verstoren. Maar hoe komt het nou eigenlijk dat je praat terwijl je ook slaapt?

Depressie, stress of slaaptekort lokt praten in je slaap uit

Praten in je slaap valt onder de slaapstoornissen. Het kan op allerlei manieren gebeuren. Soms worden er hele dialogen verteld, ingewikkelde volzinnen, maar ook wat woorden mompelen of onsamenhangende onzin komt voor. Wie praat in zijn slaap kan het zich de volgende dag helemaal niet meer herinneren. Het heeft dus ook geen enkele zin hem of haar hiermee te confronteren. Ze weten immers echt niet wat ze gezegd hebben en zullen dus altijd alles ontkennen. Meestal wordt het veroorzaakt door een depressie, door stress of door slaaptekort. Maar ook alcohol of koorts kunnen ervoor zorgen dat iemand in zijn slaap gaat praten. Gelukkig is het niet schadelijk, maar soms wel vervelend. Er zijn mensen die niet graag gaan logeren omdat zij bang zijn te gaan praten in hun slaap.

Goed bed met schoon slaaptextiel belangrijk

Gelukkig is praten in je slaap heel onschuldig en is er geen behandeling voor nodig. In enkele gevallen ontstaat het door een andere slaapstoornis. Meestal gaat de klacht dan ernstige vormen aannemen. Het is aan te bevelen om dan een huisarts te raadplegen. Er kan dieper onderzoek gedaan worden naar een slaapstoornis of er wordt onderliggende stress ontdekt. Bij slaapstoornissen kun je denken aan slaapapneu, nachtelijke paniekaanvallen of narcolepsie. In milde gevallen kun je zelf proberen het praten te verminderen. Let er op dat je een goed slaapritme ontwikkelt en dat je voldoende slaapt. Tevens kan een juiste slaaphygiëne ervoor zorgen dat het praten minder wordt. Dit kun je bewerkstelligen door een goed bed en kussen aan te schaffen. Besteed daarbij ook voldoende aandacht aan het slaaptextiel. Dit komt je nachtrust ten goede en zorgt dus voor een beter slaapritme.