Uit onderzoek is gebleken dat een derde van alle Nederlandse volwassenen problemen heeft met slapen. Blijkbaar vinden wij het steeds moeilijker om rust te vinden in een maatschappij die eigenlijk constant in beweging is. Uiteraard is voldoende nachtrust erg belangrijk en deze kan op verschillende manieren tot stand komen.

Zorg voor een goed bed

Het allereerste dat je moet doen is bij een beddenspecialist langs gaan, zoals Beddenleeuw, zodat je goed geïnformeerd kan worden over de ideale slaapomstandigheden voor jou. Zo moet je natuurlijk zorgen voor een matras dat past bij jouw manier van slapen. Iemand die vooral op zijn rug slaapt heeft bijvoorbeeld behoefte aan een ander matras dan iemand die vooral op zijn buik slaapt. Daarnaast zijn zaken als het kussen en dekbed ook erg belangrijk. Op internet is het soms wat moeilijk om de juiste informatie hierover te vinden, maar een specialist als Beddenleeuw weet precies wat belangrijk is voor een goede nachtrust.

De juiste omstandigheden

Uiteraard is niet alleen je bed belangrijk voor de nachtrust, maar moet je ook zorgen voor de juiste omstandigheden als je naar bed gaat. Slapen is namelijk het belangrijkste dat er is. Geef het dan ook prioriteit. Genoeg rust is de basis voor een gezond en gelukkig leven. Het zorgt ervoor dat je lichaam zich herstelt en je de volgende dag weer fris aan je dag begint. Reserveer acht uur voor de rust die je lijf ‚s nachts nodig heeft.

Dim het licht op tijd

Als je problemen hebt met in slaap komen, dan kan het een goede tip zijn om ‘s avonds als je nog wakker bent, alvast het licht te dimmen. Als er in de avond nog te veel licht is, raakt je biologische klok verstoort en wordt het moeilijker om in slaap te vallen. Wanneer je ogen daarentegen minder licht binnen krijgen, maakt je lichaam alvast het slaaphormoon melatonine aan en zul je makkelijker in slaap vallen.

Vermijd cafeïne

Misschien wel een tip waarvan je denkt, hoezo wordt die benoemd, maar nog steeds vergeten mensen dat ze cafeïne moeten vermijden voor ze gaan slapen. Cafeïne heeft namelijk een stimulerend effect en houdt je wakker. Het blijft tot wel zes uur actief in je lichaam, waardoor je eigenlijk het beste in de middag al kunt stoppen met het drinken van cafeïne.

Temperatuur in de slaapkamer

Ook de omstandigheden van de slaapkamer zijn natuurlijk belangrijk voor een goede nachtrust. De beste slaapkamertemperatuur ligt ergens tussen de twaalf en de achttien graden. Het is dus niet nodig om je slaapkamer te verwarmen. Zorg daarnaast voor voldoende ventilatie. Wanneer er geen frisse lucht in je kamer komt, wordt het heel benauwd en dus moeilijker om goed te kunnen slapen.

Zorg voor regelmaat

Een onregelmatig ritme zorgt ervoor dat je biologische ritme wordt verstoord. Kies voor regelmatige tijden om naar bed te gaan en weer op te staan. Ga ‘s avonds naar bed als je moe bent, in plaats van nog even dat mailtje te beantwoorden, die serie te kijken of iets anders te doen. Ben je een dagje vrij? Slaap ‘s morgens niet te lang uit. Het zorgt er alleen maar voor dat je biologische klok weer verstoord wordt.

Rustige ademhaling

Focus je, naast alle bovengenoemde tips, in bed op een rustige ademhaling. Het zal er voor zorgen dat je lichaam en geest tot rust komen en deze zich zullen klaar maken om te gaan slapen. Als hulpmiddel kun je eventueel luisteren naar een audio met natuurgeluiden. Dit soort geluiden, zoals de golven van de zee, hebben veel gelijkenis met een rustige ademhaling en werken daardoor ontspannend voor lichaam en geest.