Read Time:7 Minute, 40 Second

Stap een willekeurig casino zonder Cruks of met Cruks binnen en je wordt direct ondergedompeld in een wereld van pracht en praal. Van de grandioze entree tot de verlichte speelzalen en de weelderige bars en restaurants, elk aspect van het casino is zorgvuldig ontworpen om een ​​onvergetelijke ervaring te bieden aan de bezoekers. Maar wat maakt de architectuur van casino’s zo uniek en hoe beïnvloedt het ons gedrag als we spelen? In dit artikel duiken we dieper in op de fascinerende wereld van casino-architectuur en ontdekken we de strategieën en geheimen achter de gebouwen die ons uitnodigen om ons geluk te beproeven.

Waarom architectuur?

Het doel van casino-architectuur is om de bezoekers te verleiden en te betoveren, zodat ze langer blijven en meer geld uitgeven. Elk aspect van het gebouw, van de indeling van de speelzalen tot de verlichting en het geluid, is ontworpen om een ​​aantrekkelijke en verleidelijke omgeving te creëren. Door het gebruik van strategische lay-outs, kleurenschema’s en geluiden, proberen casino’s de aandacht van hun gasten vast te houden en hen te stimuleren om door te spelen. Het doel is om de bezoekers een unieke  ervaring te bieden die hen terug zal laten komen en hun uitgaven zal verhogen.

Het gebruik van hostile architectuur 

Hostile architecture is een ontwerpstrategie waarbij de openbare ruimte opzettelijk wordt aangepast om bepaalde activiteiten te ontmoedigen of zelfs onmogelijk te maken. Deze praktijk wordt vaak gebruikt om daklozen, hangjongeren en andere ongewenste groepen mensen te weren. In de context van casino’s wordt hostile architecture ingezet om de spelers langer te laten blijven en meer geld uit te geven.

Een pionier op het gebied van casino-architectuur is Bill Friedman, die in de jaren 90 een boek schreef over het ontwerpen van casino’s. Friedman benadrukte het belang van het creëren van een comfortabele en aantrekkelijke omgeving voor spelers, maar hij benadrukte ook het belang van het gebruik van hostile architecture om spelers zo lang mogelijk te laten blijven. Een aantal voorbeelden van hostile architecture die door Friedman werden voorgesteld zijn:

  • Geen ramen: Door geen ramen te plaatsen in de speelzalen, creëren casino’s een omgeving zonder daglicht en zonder tijdsbesef. Spelers hebben geen idee hoe lang ze al aan het spelen zijn en zijn daardoor geneigd om langer te blijven.
  • Geen klokken: Net als bij het ontbreken van ramen, zorgt het ontbreken van klokken ervoor dat spelers geen besef hebben van tijd en daardoor langer blijven spelen.
  • Geen rechte paden: Door het gebruik van kronkelige paden en gangen in het casino, raken spelers makkelijk de weg kwijt en zijn ze langer onderweg om bij een bepaalde speelzaal te komen. Hierdoor komen ze langs meer gokmachines en worden ze verleid om nog meer te spelen.
  • Geen comfortabele stoelen: Door harde stoelen te plaatsen bij de gokmachines, wordt het oncomfortabel om langere tijd te blijven zitten. Dit dwingt spelers om op te staan en rond te lopen, waardoor ze meer gokmachines tegenkomen en daardoor langer blijven spelen.

Kortom, hostile architecture wordt gebruikt om spelers langer in het casino te houden en daarmee hun uitgaven te verhogen. De strategieën die worden gebruikt zijn erop gericht om spelers in de ban te houden van de casino-omgeving, zonder dat ze het zelf doorhebben. De komst van het Cruks register kan echter een beperkende factor zijn op dit type ontwerp.

Playground design

Playground design is een ontwerpstrategie waarbij elementen uit speeltuinen worden geïntegreerd in de architectuur van een gebouw, om zo een plezierige en aantrekkelijke omgeving te creëren. Binnen casino’s wordt deze strategie gebruikt om spelers langer te laten spelen en meer geld uit te geven, maar op een minder dwingende manier dan bij hostile architecture.

Een bekende designer die het concept van playground design heeft geïntroduceerd in casino’s is Roger Thomas. Thomas, die werkte voor de Wynn Resorts in Las Vegas, stelt dat de traditionele benadering van casino-architectuur, zoals beschreven door Friedman, verouderd is. In plaats daarvan pleit hij voor een meer verfijnde en stijlvolle benadering die is geïnspireerd op de architectuur van hotels en resorts.

Elementen van playground design die worden gebruikt in casino’s zijn bijvoorbeeld:

  • Comfortabele stoelen: In tegenstelling tot de harde stoelen die Friedman voorstelt, worden er in een playground design juist comfortabele stoelen geplaatst bij de gokmachines. Dit zorgt ervoor dat spelers langer kunnen blijven zitten zonder ongemak.
  • Aangename verlichting: In plaats van de felle, felgekleurde lichten die vaak worden geassocieerd met casino’s, wordt er bij playground design juist gebruik gemaakt van sfeervolle, warme verlichting die een ontspannen sfeer creëert.
  • Een aantrekkelijk interieur: Door gebruik te maken van hoogwaardige materialen en een stijlvolle inrichting, wordt er een aangename omgeving gecreëerd die meer doet denken aan een luxe resort dan aan een traditioneel casino.
  • Gevarieerd entertainment: Naast gokken wordt er bij playground design ook andere vormen van entertainment aangeboden, zoals restaurants, winkels en shows. Dit zorgt ervoor dat spelers langer blijven en meer geld uitgeven, zelfs als ze niet aan het gokken zijn.

Kortom, playground design is een meer verfijnde benadering van casino-architectuur die is gericht op het creëren van een aangename omgeving voor spelers. Het idee is dat spelers langer blijven en meer geld uitgeven omdat ze zich comfortabel voelen en genieten van de omgeving, in plaats van omdat ze worden gemanipuleerd door hostile architecture.

UX/UI, de architectuur van online casino’s

Hoewel online casino’s natuurlijk niet fysiek zijn en dus geen architectuur of interieur hebben zoals offline casino’s, zijn er wel vergelijkingen te maken tussen de UI/UX van online casino’s en de fysieke aspecten van offline casino’s.

Een belangrijke overeenkomst tussen de twee is dat ze beide zijn ontworpen om spelers aan te trekken en te behouden. Net zoals offline casino’s hun architectuur en interieur ontwerpen om spelers langer te laten blijven en meer geld uit te geven, zijn de UI/UX van online casino’s ontworpen om spelers te verleiden om te blijven spelen en meer geld uit te geven. Dit zie je met name sterker terugkomen bij het casino zonder Cruks.

Een belangrijk verschil tussen offline en online casino’s is echter de manier waarop dit gebeurt. Terwijl offline casino’s bijvoorbeeld gebruik maken van kleuren, verlichting en geluiden om spelers te verleiden, zijn online casino’s afhankelijk van andere elementen, zoals de lay-out van de website en de kwaliteit van de graphics.

Een ander belangrijk verschil is dat het online casino zonder verbinding met Cruks vaak meer gericht zijn op het personaliseren van de ervaring voor individuele spelers. Bijvoorbeeld door het aanbieden van gepersonaliseerde bonussen en aanbiedingen op basis van het gedrag en de voorkeuren van de speler. Offline casino’s hebben over het algemeen meer beperkingen in het personaliseren van de ervaring van elke individuele speler.

Tot slot kunnen online casino’s vaak meer feedback krijgen van spelers over hun ervaring, bijvoorbeeld via reviews of analyses van het klikgedrag van de spelers op de website. Hierdoor kunnen online casino’s hun UI/UX continu verbeteren en optimaliseren op basis van feedback van de spelers. Offline casino’s hebben minder mogelijkheden om direct feedback te krijgen van spelers en kunnen daardoor minder snel inspelen op veranderingen in de voorkeuren van de spelers.

Nederlandse voorbeelden

Voor Nederlandse casino’s geldt dat zij over een vergunning dienen te beschikken welke is uitgegeven door de Kansspelautoriteit. Het hebben van een vergunning schrijft o.a. voor dat er een koppeling moet zijn met het Cruks register. Dit houdt in dat het casino haar spelers dienst te toetsen langs dit register. Een registratie betekent geen toegang. Mensen met een registratie kunnen het Cruks omzeilen door toch te gokken zonder Cruks, maar zichzelf bij Cruks uitschrijven kan niet. 

Er zijn verschillende Nederlandse casino’s die opvallen vanwege hun architectuur en interieur

Hier zijn een aantal voorbeelden:

  1. Holland Casino Amsterdam-West: Het nieuwste casino van Holland Casino is gevestigd in een modern gebouw met een opvallend gevelontwerp. Het casino heeft een ruimtelijke indeling met veel daglicht, waardoor het een lichte en open sfeer heeft. Ook de keuze van het kleurenschema en de materialen geven het casino een moderne en chique uitstraling.
  2. Holland Casino Rotterdam: Dit casino is gevestigd in het oude Weena-gebouw, wat vroeger een kantoorgebouw was. Het interieur is ontworpen door het gerenommeerde designbureau I-AM. Het resultaat is een casino met een industriële uitstraling, waarbij oude elementen van het gebouw zoals de betonnen pilaren en vloeren zijn behouden en gecombineerd met modern meubilair.
  3. Jack’s Casino Tilburg: Dit casino heeft een opvallend en kleurrijk interieur, met veel neonlichten en moderne designs. Het casino is ontworpen om een levendige en speelse sfeer te creëren, waardoor het lijkt alsof je in een arcadehal bent beland.
  4. Holland Casino Online: Het online casino van Holland Casino heeft een intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface. Het ontwerp is gebaseerd op de kenmerkende Holland Casino-stijl, met een zwart en goud kleurenschema en duidelijke navigatie. Het casino biedt ook gepersonaliseerde aanbiedingen en bonussen aan spelers, wat de ervaring nog aantrekkelijker maakt.
  5. Mr Green: Dit online casino heeft een unieke en herkenbare merkidentiteit, met een focus op de kleur groen en een speelse, avontuurlijke uitstraling. Het ontwerp van de website is zeer gebruiksvriendelijk en navigatie is intuïtief. Ook biedt Mr Green veel aantrekkelijke bonussen en acties aan spelers, waardoor het een populaire keuze is onder Nederlandse gokkers.
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
wandbekleding Previous post Nieuwe kleur op de muur? Dit zijn de trends!
zomerbloemen Next post Het kweken van zomerbloemen