Je kent wellicht de uitspraak ‘een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd’. Dat geldt ook voor je bureau. Je bureau is een plek waar je belangrijke dingen regelt zoals de administratie. Je moet je kunnen concentreren en een rommelig bureau ziet er chaotisch uit. Misschien werk je vaak van thuis uit? Ook dan is je bureau opruimen een goed idee. Aan een opgeruimd bureau kan je vaak veel productiever werken. Wil je wel beginnen opruimen, maar weet je niet hoe? Dan ben je hier op de juiste plek. In dit artikel delen we vijf tips voor een opgeruimd bureau!

1. Ruim op wat je niet gebruikt

Een bureau is vaak een verzamelplaats van rommel en papieren die je al lang niet meer nodig hebt. Het is dus een goed idee om te kijken wat weg kan en wat zeker moet blijven liggen op je bureau. Lege pennen en kapotte potloden kan je weggooien, beschreven post-its met oude informatie heb je niet meer nodig en lege blikjes frisdrank kunnen in de vuilnisbak. Schaf een map aan en steek hier alle belangrijke papieren in die je tijdens het opruimen tegenkomt. Zo hou je alle papieren netjes bij elkaar en vind je in de toekomst ook sneller papieren terug. 

2. Schaf bureau-accessoires aan

Een map voor je administratie is alvast een goed begin, maar je kan nog meer bureau-accessoires aanschaffen. Denk aan bureaulades, een bakje voor pennen, een bakje voor brieven en een prullenbak voor rommel dat meteen weg kan. Wanneer je alle losse items een plekje geeft, heb je meteen een mooi en opgeruimd bureau. Bovendien vind je alles zo ook makkelijk terug. Er is niets vervelender dan telkens een halfuur te moeten zoeken naar een belangrijke factuur die nog moet worden betaald.

3. Ruim elektronica op

Word jij ook wel eens gek van al die elektronica spullen op je bureau? Denk aan tablets, snoeren, adapters en USB sticks. Deze kleine spulletjes zien er al snel rommelig uit, daarom kan je ze best in een bureaulade bewaren. Voor de snoeren van je computer kan je met snoeropbergsystemen of klitteband werken. Zo kan je de snoeren makkelijk bij elkaar houden en liggen ze niet in het zicht. 

4. Je bureau schoonmaken

Een bureau wordt snel vies, zeker als dit jouw persoonlijke werkplek in huis is. Het is dus belangrijk dat je je bureau regelmatig schoonmaakt. Een handige tip is om een pak vochtige doekjes op je bureau te leggen. Zo kan je na een werkdag snel je bureaublad schoonmaken. Eens per week kan je een sopje met water en allesreiniger maken om je bureau grondig schoon te maken. Dus ook je computer, toetsenbord, muis, printer en bureaulamp. Daarnaast is het een goed idee om minstens één keer per week te stofzuigen onder je bureau. Vooral als je ontbijt en/of luncht aan je bureau liggen hier vaak kruimels en vuil op de grond. 

5. Een opgeruimd bureau: hou het bij

Zo, je bureau is opgeruimd en schoongemaakt. Nu moet je dit natuurlijk zo houden. Sorteer je papieren meteen als ze binnenkomen en laat ze niet rondslingeren. Plan op het eind van elke dag een paar minuutjes in om jouw bureau op te ruimen en schoon te maken met vochtige doekjes.  Zo kan je je werkdag met een goed gevoel afsluiten en begin je iedere dag weer met een schoon en opgeruimd bureau. En dus ook met een opgeruimd hoofd!